Ràdio Begur

Ràdio Begur

BENVINGUTS

Benvinguts al Blog Oficial de Ràdio Begur


dilluns, 13 d’agost del 2018

ENTREVISTA VOLUNTARIAT LÍBAN 2018

Programa: RadioFórmula Matí, amb Laura Guix
 
Data: Dilluns, 13/08/18 

 

Presentació:
A Ràdio Begur tenim en directe a dues convidades especials que parlaran del Projecte Líban d’aquest mes de juliol (amb el que han cooperat dos anys seguits), que organitza la UIC juntament amb l’associació cultural Gausac.
Ens faran una introducció de la situació social, econòmica i política del país.
També explicaran l’experiència viscuda durant dues setmanes fent de monitores a nens amb escassos recursos, visitant a famílies refugiades i compartiran el seu día a día amb nosaltres.
L'Elena Esteban, estudiant de dret i filosofia a la UNAV, i la Mercè Alonso, estudiant d’humanitats i periodisme a la UPF, ens explicaran els objectius del projecte i per què repetirien el voluntariat.
 
 
 

Moments de les voluntàries amb
els nens, durant la seva estada 
al Líban. (Fotos: Laura Guix)
L'entrevista:

L’Elena ens fa una breu introducció del país; el Liban està situat a l’altra extrem del mar mediterrani, comparteix sud amb Israel, Nord i Est amb Siria i deixa el mar mediterrani a l’Oest.
Abans tenia el sobrenom de “La Suïssa d’Orient Pròxim” però amb la guerra civil va perdre estabilitat econòmica.
Explica que van anar unes 28 voluntaries de 18 a 23 anys. La finalitat del projecte era sensibilitzar-se amb la cultura del país, atendre al casal que feien al matí per a nens amb escassos recursos a “Paradis d’Enfants”, visitar famílies de sirians i iraquians per entendre el que està passant al país, fer-los companyia…
 
 
 
Laura Guix, amb tres dels nens
amb els què va treballar durant
el voluntariat al Líban, el mes
de Juliol. (Foto: Laura Guix)
 Què és el que t’ha fet tornar?
Com a repetició de l’any anterior, justifica per mitjà de la cita de Joan Pau II, “el Liban és molt més que un país, és un missatge.” El Liban és un país que té molt a dir-nos. Cada any he après coses diferents, també en base del que jo necessitava aprendre. L’any passat feiem un camp de treball amb refugiats sirians, aquest any eren libanesos.
A partir de cultures totalment diferents i d’experiències úniques vaig veure que el liban em pot ensenyar molt més que l’any passat. El país tenia encara més coses que aportarme.
 
 
 
Un altre moment amb els nens
refugiats, durant l'estada al
Líban. (Foto: Laura Guix)
Quin és el context de la situació social i econòmica del país?

La situació social és complicada, està rebent refugiats sirians i Iraquians. Sobretot a les ciutats més musulmanes com Tripoli veus que la gent viu en condicions molt desfavorables.
Abans el Líban era la suïssa d’orient pròxim, però l’any 1975 va esclatar una guerra fins el 90. Va durar 15 anys i va deteriorar el país. Posteriorment es va anar recuperant fins el 2006 que va tenir un conflicte amb palestina. Va durar només un mes però va retrassar aquesta possible pujada que podia fer el país.
Fonts de comerç:  Agricultura (mediterrània), indústria primària, secundària i terciària.

 

Què és el que més et va impactar? Quins anècdotes tens per explicar-nos?
L’any passat em va impactar molt la gent, com viuen, les conseqüències d’haver patit una guerra, el que pot arribar a ferir-les… Com poden portar aquesta situació a través de la fe…
Ho havien deixat tot, no tenien res, però seguien somrient i et deien, gaudeix la teva vida ja que jo no ho he pogut fer amb la meva. Això que t’ho digui una dona de 27 anys amb 4 fills a casa, que no els pot gairebé mantenir, impacta molt.
Eren d’Iraq, aquest any cristians, l’any passat musulmans i si que notes una manera diferent de comportar-se.
Els iraquians s’adapten molt més ràpid al pais. Es comporten de diferent manera… cultura, creença… tots coincidien en que la fe els donava suport per portar la situació que els ha tocat patir.
 
 

Mercè Alonso i Elena Esteban,
dues de les voluntàries, durant la
seva estada al camp de refugiats
al Líban. (Foto: Laura Guix)
D’anècdotes hi ha moltes, però la que més em va marcar va ser...

Una família de sis persones. La mare amb 27 anys i quatre fills, explicava que s’havia hagut de casar per conveniència als 16. L’Isis la va trucar un dia amenaçant-la que si no surtien en 5 hores de la casa la bombardejarien. Van creuar Iraq amb tren i a l’arribar al liban es van establir al nord; ella, els seus pares i el seu marit. Ara viu a Jounié, una ciutat sota la muntanya de Harissa. Té quatre fills que es passen el dia a casa perquè no poden anar al col·legi, el seu marit traballa cada dia fins les 00.00h a la barberia i paguen un lloguer de 600 dòlars, com us podeu imaginar, no dona per gaire més…
El més impactant era la seva cara de patiment i com et deia; “jo no he pogut viure la meva vida”.

 

Per altra banda...
Una noia que vaig conèixer de 15 anys que em va demanar l’instagram. Llavors va ser quan em vaig adonar que no volia que em seguís perquè la meva vida era completament diferent a la seva… Com pot ser que en un mateix món, a l’altra banda del mediterrani estigui patint tant i nosaltres no ens n’adonem? Això em va portar a agafar més consciència social, com qualsevol voluntariat… Agafes molta experència, augmentes la teva sensibilitat, és molt enriquidor.
 
Escolta la Mercè Alonso en un fragment de l'entrevista.
 
Mercè Alonso i Laura Guix durant l'entrevista a Ràdio Begur.
(Foto: Laura Guix)
 

Per què recomanaries anar al Líban?
T’oblides de tu mateix, te n’adones que el que realment et fa feliç és fer feliços als altres.
Quan més amor donguis, més feliç seras.
M’agrada recordar la cita de Sant Joan de la Creu: “Donde no hay amor, pon amor y encontraràs amor.”
Trobes que els hi falta amor, a casa els veus amb por, recança, es distancien de tu… Tu intentes apropar-t’hi, somriure, abraçar-los…
Aquest any m’he trobat a nens de l’any passat i m’ha agradat molt el fet de que s’enrecordaven del grup que érem, tan sols del nom, un petit detall que els omplenava d’alegria.
Això em va fer molt feliç. Aquests nens segueixen estant en les mateixes circumstàncies, però el que és més maco és que quan vam estar amb ells els vam poder fer molt feliços.
És molt enriquidor per les dues parts, et coneixes més a tu mateix. Sempre que hi ha una oportunitat de poder ajudar, és més fàcil de conèixer-te a tu mateix.
Aquí també passa, de certa manera ens sentim sols, la por a no ser acceptats… també un somriure de vegades o una paraula agradable ajuda molt.
Quan tornes veus que aquí ho tens tot però costa més ser feliços… Te n’adones que hi ha altres coses que ells tenen i nosaltres no.